Monthly Archives: maart 2025

Melania Trump en de betekenis van haar hoed

Het ontbrak de hoed van Melania Trump-Knauss (geb. Novo Mesto/Slovenië, 26 april 1970) aan een diadeem om een kroon te zijn. Als enig aanwezig hoofddeksel in het Capitool te Washington op 20 januari 2025, tussen het bloothoofdige kruim van het Amerikaanse volk, sprong de hoed in het oog.

Alle blikken werden op de First Lady gericht. Bij de eedaflegging – lees kroning – van Donald Trump (geb. Queens – New York), 14 juni 1946), haar echtgenoot, als 47ste President van de Verenigde Staten, werd er niets aan het toeval overgelaten. Ondanks de diepe vrieskou werden de genodigden, jong en oud, gewezen presidentsvrouw of niet, ontdaan van hun, soms peperdure hoofdbedekking.

Je ziet op de foto enkel blote hoofden. Één iemand mag een hoed dragen: Melania Trump. 
Foto uit Paris Match Belgique nr. 1221, van 23 tot 29 januari 2025 p. 37. 

Enkel Melania mocht haar hoed dragen en maakte hierbij een statement; zij is voortaan de koningin van de Verenigde Staten want haar man is zijne majesteit de koning. De modebewuste First Lady Jackie Kennedy (1929-1994) deed het haar al voor. 

Kaft van het boek van Merijn De Waal, uitgeverij Spectrum; titel: De koning van Amerika – Overleeft de republiek Trump ? – januari 2025.

Hoe een moderne democratie een koningshuis voortbrengt. Er is zelfs al opvolging in de persoon van de zoon van Melania en Donald Trump, die Barron William Trump (geb. New York, 20 maart 2006) is genoemd. Barron is een Duitse jongensnaam en betekent “nobele man”. Amerikanen zijn gefascineerd door Europese koningshuizen en hun geschiedenis.

Als uiterlijk teken van vorstelijke macht en rijkdom heeft de hoofdbedekking altijd al een prominente rol gespeeld. Een nemes is een soort hoofddoek die door de farao’s in het oude Egypte werd gedragen en waarmee ze hun goddelijkheid wilden tonen. Het dragen ervan was ook enkel voorbehouden aan farao’s. Een nemes werd getooid met de twee heraldische dieren van Opper-Egypte (de gier) en Neder-Egypte (de cobra).

Masker van farao Psusennes I met gestreepte nemes ( 21ste dynastie 1047-1001 v.o.t.)

Een hoofdtooi of hoed heeft in het verleden altijd al als doel gehad een bepaalde functie of stand in de maatschappij aan te duiden. Zo is het ook een symbool van vrijheid geweest. Slaven en lijfeigenen mochten geen hoeden dragen.

Rond 1200 van onze jaartelling duiken in onze gewesten de eerste hoedenmakers op, zowel voor dames als heren. In de 15de eeuw kwamen meer vermogende handelaars en ook meer hoedenmakers. Hoeden maken is een oud, precieus ambacht, een “métier à part”. Elk hoofd is verschillend en de stoffen als vilt, sisal, stro, stof of wol vragen allemaal een andere aanpak. In onze contreien in de middeleeuwen zag je aan de hoed of kap het beroep en de status van de persoon.

Het meest voorkomende hoofddeksel toen was de kaproen. De benaming komt van het Franse “chaperon” voor kap en was in de Romaanse tijd (1000-1200) al de meest voorkomende hoofdbedekking, vooral bij het volk. Vanaf de 14de eeuw begonnen ook rijkere mensen kaproenen te dragen, gemaakt van luxe stoffen. Vanaf begin 15de eeuw werd de kaproen vaak als een soort tulband over het hoofd gedrapeerd. Beroemde voorbeelden van kaproenen zijn:

Naar Rogier van der Weyden (?), kopie tweede helft 15de eeuw, Portret van Filips de Goede, Brugge, Stedelijke Musea, inv. GRO.0.203.I

De hoofdtooi van Filips de Goede is zijn voornaamste kenmerk als hertog van Bourgondië. De in luxueuze stof vervaardigde kaproen in het strenge hertogelijke hofkleur zwart met het juweel met de hangende parel.

Jan van Eyck, Portret van een man met rode tulband, waarschijnlijk zijn zelfportret, 1433. Collectie National Gallery, Londen, inv.nr. NG 222.

Deze uiterst verfijnd uitgevoerde “rode tulband”  is dus een over het hoofd gedrapeerde kaproen. 

Jan van Eyck, Portretten van Giovanni di Nicolao Arnolfini en zijn vrouw Constanza Trenta in hun woning in Brugge, 1434. Collectie National Gallery, Londen, inv.nr. NG 186.

Detail van de hoed van Giovanni di Nicolao Arnolfini. Deze zeer luxueus uitgevoerde hoed toont de status van de geportretteerde en zijn beroep als rijke textielhandelaar. Bovendien bracht Jan van Eyck diepte in zijn schilderijen door met kleurnuances afstand te suggereren: de zwarte hoed, geplaatst voor een met licht gevuld raam, bracht de figuur naar voor en schiep diepte in de ruimte. 

Tijden veranderen, gebruiken blijven. Melania Trump spiegelt zich, zeker door haar beroep als fotomodel, aan onze hedendaagse koninginnen van de Europese vorstenhuizen, ook aan onze koningin Mathilde. Bij officiële gelegenheden is er bij de Belgische vorstin steeds een bij de kledij passende hoed.

Parelgrijze hoed van ontwerpster Fabienne Delvigne voor koningin Mathilde ter gelegenheid van de herdenkingsmis voor de overleden leden van de koninklijke familie op 20 februari 2024 in Laken: een felucci, fedora in fluweel vilt, een tijdloze klassieker.

Het voorrecht van het wit

Het “privilège du blanc” is het recht om witte kleding en hoofddeksel te dragen tijdens een pontificale audiëntie. Dit levenslang recht is voorbehouden aan regerende vrouwelijke katholieke monarchen en aan katholieke echtgenotes van katholieke monarchen. Echtgenotes van presidenten en protestantse koninginnen worden geacht een zwarte japon met een zwarte mantilla of een sluier op het hoofd te dragen.

Koningin Mathilde van België in het wit en koningin Maxima van Nederland in het zwart bij hun pausbezoek.

De hoeden van koningin Beatrix van Nederland zijn legendarisch.

Koningin Beatrix opent de tentoonstelling in 2017, “Chapeaux” genaamd, in het Paleis Het Loo in Apeldoorn, Nederland. 
Curator van “Making of chapeaux”  was Trudie Rosa de Carvalho.

In 33 jaar droeg koningin Beatrix honderden hoeden. Daarvan werden er in 2017 meer dan 100 tentoongesteld, gedragen bij officiële gelegenheden of privé. In de meeste hoeden van oud-koningin Beatrix zit een opwaartse lijn, zodat iedereen haar gezicht goed kon zien. Een uitzondering hierop is de hoed die ze droeg tijdens de begrafenis van haar prins-gemaal Claus. Toen ging de rand naar beneden. De camera kon dus niet direct in haar gezicht blikken, waardoor ze wat privacy had. Een goed zittende hoed laat dus altijd de ogen zien. Er wordt immers verwacht dat er communicatie is tussen het publiek en de koningin. Dat is de uiterst belangrijke magie van oogsignalen.

De ogen zijn instrumenten bedoeld om anderen met je te verbinden. Het zijn krachtige poorten om je toegankelijkheid te tonen. Je ogen afsluiten zoals hier bij Melania en haar diep zittende hoed straalt afstandelijkheid en zelfs desinteresse uit. Dit kan toch niet de bedoeling zijn geweest ?  “Bijna was er geen hoed” vertelt Eric Javits, Melania haar Amerikaanse ontwerper, aan Vanity Fair, een Amerikaans maandelijks tijdschrift over populaire cultuur, mode en actualiteit. “Bij levering en laatste pasbeurt in New York raakte de hoedendoos nat en geplet. De hoed erin was onherstelbaar verloren. Het werd een race tegen de klok”. De ontwerper liet de hoed opnieuw maken in vier dagen. Het lijkt er op dat de “entrée”, het binnenste deel van de hoed waar het hoofd in past, te groot was, want elk hoofd is verschillend.

De hoed van Melania zakte door een te grote “entrée” te diep over haar hoofd en verborg haar ogen. 
Mede daardoor kon de kus van haar echtgenoot haar wang niet bereiken en werd het een luchtkus. 

Wat Melania wilde betekenen voor haar man en de Amerikanen toonde ze met het dragen van haar hoed. Door de eeuwen heen lieten vrouwen daardoor zien dat ze onder het gezag stonden van god en van de man. Aanvankelijk deden vrouwen dat met hoofddoeken. In de 19de eeuw begonnen vrouwen van de hogere klasse met het dragen van modieuze hoeden. Aan het einde van de 19de eeuw was het “en vogue” om een hoed met een opgezette vogel te dragen. Om hieraan te voldoen werden er elk jaar vijf miljoen vogels gedood !

Detail uit [textielliefde.com] van Jan ter Heide van 18 november 2024 over de hoeden op de schilderijen van James Ensor. 

De kledij van Melania bij de eedaflegging had een bijna militaire uitstraling. De ontwerper Eric Javits koos voor marineblauw voor hoed, mantel en rok. De blouse was ivoorkleurig en dit kwam terug in de “cockade”, het lint op de hoed. Het type hoed houdt het midden tussen de “capotain”, een puriteins model en de “matelot”, een bootshoedmodel. De kleur marineblauw brengt vrede en rust en is trouw en loyaal. Aan Donald Trump en de Amerikanen laat dit blauw weten te kunnen luisteren en raad geven, diplomatisch te zijn, integer en oprecht. Het te veel van dit goede maakt van Melania echter een ijskoningin. En… Donald Trump, die staat niet stil bij zoveel textielliefde. De bioloog Vazrick Nazari noemde een door hem ontdekte nachtvlinder met opvallende hoofdtooi, de Neopalpa donaldtrumpi, naar Donald Trump.

De gelijkenis van de hoofdtooi van de nachtvlinder en de haartooi van Donald Trump is frappant. De Canadese wetenschapper wil hiermee de nieuwe president bekoren de eco-systemen te bewaren . 

Francine Huys